YPCO / Blogs / Vijf tools voor het creëren van een gezonde bedrijfscultuur

Vijf tools voor het creëren van een gezonde bedrijfscultuur

Bedrijfscultuur is een zachte kwaliteit met harde resultaten. Gelukkige werknemers zijn 12% productiever dan de gemiddelde werknemer. Dit blijkt uit een onderzoek ‘Happiness and Productivity’ door Andrew J Oswald, Eugenio Proto en Daniel Sgroi aan de universiteit van Warwick. Het loont dus de moeite om je cultuur de aandacht te geven die die verdient.
Niet alleen draagt de cultuur bij aan je directe resultaten, maar ook aan de indirecte kracht van je bedrijf: een frisse, gezonde cultuur helpt je om nieuw talent aan te trekken, vast te houden en klanten te laten ‘vallen’ voor je bedrijf.
Voor een succesvolle bedrijfscultuur zijn de volgende vijf punten belangrijk.

1. Zorg voor een goed narratief
Een narratief is geen plot – met een begin, midden en eind – maar een open idee waarbinnen iedereen zijn eigen rol kan vormgeven. Het is een illusie dat een bestuurder altijd helder voor ogen heeft waar het bedrijf en de wereld zich in de toekomst naartoe bewegen. Het is leven hangt aan elkaar van toevalligheden en halve zinnen. Maar de mens denkt niettemin in verhalen. Zo werkt het geheugen, zo werken gedachten. Als je als bestuurder het toekomstverhaal duidelijk en inspirerend vertelt, dan gaan mensen zich op den duur naar dat toekomstverhaal gedragen. Het zorgt voor alignment, zowel intern als extern. Het helpt medewerkers mee te werken aan dezelfde toekomst.
Het voordeel van zo’n verhaal is dat iedereen er zijn specifieke interpretatie aan kan geven, en dat je wel een sterke blauwdruk meegeeft van je culturele identiteit. Zorg dat het narratief in al je corporate communicatie verweven is.

2. Neem mensen aan die gevoel hebben bij het narratief en die passen bij je bedrijfswaarden
De bedrijfscultuur wordt gevormd door de mensen en hun manier van handelen. Het is dus van belang dat de mensen die bij je komen werken je bedrijfswaarden begrijpen en volgen.
Om wervingsfouten te voorkomen, is het belangrijk om specifieke richtlijnen voor het wervingsproces te ontwikkelen. Op die manier kun je een team samenstellen met gedeelde gemeenschappelijke doelen waardoor het samenwerken gestimuleerd wordt. Dat wil overigens niet zeggen dat je mensen met hetzelfde persoonlijkheidstype moet aannemen. Daarin is diversiteit juist weer belangrijk.
Een sterk narratief zal je helpen de meest getalenteerde individuen aan te trekken. Wees duidelijk over je waarden en de cultuur wanneer kandidaten komen solliciteren. Besteed aandacht aan wat zij vinden en denken van de bedrijfswaarden. Als elke werknemer zich kan identificeren met de bedrijfswaarden is het voor hen ook gemakkelijker om samen te werken en efficiënte teams te vormen.

3. Communiceer je cultuur en narratief
Als je eenmaal een goed team hebt, wil je die teamleden ook behouden. Bij Airbnb worden werknemers op de hoogte gehouden van belangrijke bedrijfsgebeurtenissen en beslissingen. Het klinkt vanzelfsprekend, maar het is verrassend hoe weinig bedrijven dit daadwerkelijk doen.
Door medewerkers op de hoogte te houden creëer je betrokkenheid, ze krijgen het gevoel dat het hun bedrijf is. Goede communicatie is niet alleen het delen van belangrijke updates omtrent omzet en groei. Communiceren gaat over mensen. Neem je mensen mee in je doelen en idealen, goed nieuws en slecht nieuws, stel vragen. Kortom, voer het gesprek met je medewerkers.

4. Toon waardering (Hi5)
Hoe laat je je waardering zien als iemand geweldig werk heeft verricht? Een manier is om achter je computer vandaan te komen, je telefoon weg te leggen en de betreffende persoon een Hi5 te geven.
Het geven van Hi5s is ontstaan bij technologiebedrijven. Het biedt nieuwe manieren om de bedrijfscultuur te bevorderen. Het idee erachter is dat er fysiek contact wordt gemaakt en dat de waardering persoonlijk wordt.
Zorg dat je niet alleen prestaties beloont, maar dat je ook bijvoorbeeld in je wekelijkse update aan het team aandacht besteedt aan de collega die vader is geworden, maak een grapje over de collega die de spiegel van de poolauto eraf heeft gereden, of de collega die buiten kantoor een mooie prestatie heeft geleverd als vrijwilliger. Werknemers voelen zich gewaardeerd als ze gezien worden; als ze weten dat er aandacht voor ze is.
Een andere manier om waardering te tonen is het geven van een extra beloning. Maar wees daarin creatief: denk na over wat echt een verschil zou maken voor het moreel van de betrokkenen of teams. Voorbeelden die goed kunnen vallen zijn: sportlessen, flexibele vakanties, gratis ontbijt of extra cursussen.

5. Ontwikkel je cultuur terwijl je groeit
De bedrijfscultuur moet constant worden gevoed om de richting te weerspiegelen die jij wil volgen. Je zal bepaalde kernwaarden willen behouden, maar er zullen ongetwijfeld veranderingen zijn in de richting waarin jij en je bedrijf willen bewegen.
Beoordeel je bedrijfscultuur regelmatig. Evalueer hoe effectief de cultuur is en hoe effectief de teams zijn. Die evaluatie hoeft niet beperkt te zijn tot een keer per jaar. Belangrijk is wel dat je je medewerkers erbij betrekt en aanmoedigt om deel te nemen. Wanneer uit de evaluatie blijkt dat het anders en beter kan, handel dan direct!