YPCO / Blogs / Millennials houden niet van jobhoppen

Millennials houden niet van jobhoppen

Millennials zitten er niet op te wachten om steeds van baan te verwisselen. Solliciteren naast je werk, steeds weer je moeten bewijzen bij een nieuwe werkgever, wéér je plek vinden in het bedrijf en opnieuw uitzoeken hoe alles werkt. Daarnaast bouw je ook nog eens versnipperde pensioentjes op (want daar zijn millennials zich echt wel van bewust). Kortom: dat jobhoppen is maar vermoeiend.

Maar waarom wordt er dan zo in de rondte gejobhopt? Het kost veel energie en millennials staan nu ook nog eens bekend als niet loyaal. Sterker nog, uit het onderzoek “2018 Deloitte Millennial Survey” kwam naar voren dat millennials zichzelf ook niet bepaald loyaal vinden. Zo laat iets minder dan de helft van de 10.000 ondervraagden weten binnen twee jaar bij een andere organisatie te willen werken, terwijl slechts 28% aangeeft langer dan vijf jaar bij dezelfde werkgever in dienst te willen blijven.

Het onderzoek van Manpower biedt hoop. Voor het onderzoek “De carrières van millennials: een visie op 2020” zijn 19.000 millennials ondervraagd. De helft van de ondervraagden geeft aan dat bij gebrek aan waardering om zich heen wordt gekeken. Ook willen ze graag doorgroeien bij hun huidige werkgever, en niet bij de volgende. 63% wil de komende vijf jaar of langer bij zijn huidige werkgever blijven. Als je ze vraagt hoelang ze dezelfde functie willen vervullen, antwoordt twee derde: minder dan twee jaar. Een kwart wil zelfs binnen een jaar een andere rol bij dezelfde werkgever!

Dáárom wordt er dus zo gejobhopt! Als werkgevers ervoor zorgen dat ze de millennials blijven uitdagen, helpen bij hun ontwikkeling en laten zien dat ze hun inzet waarderen, zullen ze langer dan twee jaar bij je blijven werken. En als zij het zo naar hun zin hebben bij jou vertellen ze dit ook aan hun vrienden. Dat maakt hun zoektocht naar een nieuwe baan een stuk gemakkelijker.

 

Lauren Riethoff (november 2019)