YPCO / Blogs / De 10 belangrijkste factoren die het vertrouwen in de baan positief beïnvloeden

De 10 belangrijkste factoren die het vertrouwen in de baan positief beïnvloeden

De kernwoorden voor een fijne werkervaring: eerlijk, open communicatie, samenwerken en waardering. Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young. Het bedrijf heeft 9.800 fulltime werknemers in de leeftijd van 19 tot 68 ondervraagd om inzicht te krijgen in wat mensen belangrijk vinden in hun baan. Daarnaast zijn er jongeren tussen 16 jaar en 18 jaar ondervraagd om te kijken wat de jongste generatie belangrijk acht. Er is gekeken naar verschillende niveaus: de werkgever, de manager en de collega’s.

Het vertrouwen in de werkgever

  • Eerlijke beloning
  • Eerlijke promotiekansen
  • Goed leiderschap
  • Laag personeelsverloop (vrijwillig of onvrijwillig)
  • Draagt bij aan een organisatie waar samenwerking centraal staat
  • Biedt mogelijkheden om werknemers te laten groeien en ontwikkelen
  • Biedt mogelijkheden om werk en privé te combineren
  • Het salaris en de bonussen van de directie zijn in verhouding
  • Opereert op een ethisch verantwoorde manier
  • Levert goede bedrijfsresultaten

Het vertrouwen in de manager

  • Communiceert open en transparant
  • Geeft blijk van waardering
  • Communiceert goed
  • Waardeert een andere mening
  • Neemt goede beslissingen
  • Geeft gestructureerd en op regelmatige basis feedback
  • Behandelt de werknemer met respect
  • Gedraagt zich ethisch verantwoord
  • Staat open voor anders te werken
  • Maakt tijd vrij om te helpen en voor ontwikkeling

Het vertrouwen in de collega’s

  • Leveren goed werk af
  • Werken goed samen
  • Communiceren duidelijk en transparant
  • Geven steun aan teamgenoten
  • Overleggen voldoende
  • Gedragen zich ethisch verantwoord
  • Luisteren naar elkaars mening
  • Waarderen andere bijdragen
  • Complimenteren elkaar
  • Nemen goede beslissingen

Het is geen verrassing dat werknemers dit belangrijk vinden. Dit vinden we allemaal prettig nietwaar? Toch is het voor bedrijven moeilijk om aan deze factoren te voldoen. Het kost namelijk tijd om een cultuur te creëren waarin de bovenstaande punten vanzelfsprekend zijn. En tijd is geld. Daarnaast begint het bij de directie. En juist daar liggen vaak de grootste uitdagingen. In gesprekken met de grote bazen hoor ik vaak als ik dit onderzoek aanhaal: “hier heb ik geen tijd voor” of “wat levert het me op?”. Ik zucht dan diep en denk bij mezelf, hoe kan jij op deze positie zijn gekomen?

Lauren Riethoff (juli 2019)

Bron:
Ernst and Young, Global generations 3.0: A global study on trust in the work place