YPCO / Blogs / Bedrijven winnen jong talent aan de voorkant en verliezen het aan de achterkant

Bedrijven winnen jong talent aan de voorkant
en verliezen het aan de achterkant

Voor het eerst in mijn leven bezocht ik de Nationale Carrièrebeurs. Nooit eerder behoefte aan gehad. Maar nu leek het me een goed marktonderzoek, zo met mijn eigen bedrijf. 120 bedrijven presenteren zich twee dagen lang aan de bezoeker. 120 kansen op een carrière. Ironisch genoeg trekken bedrijven bezoekers met alles behalve de carrière zelf. Ik kon heerlijke biologische koffie drinken bij Neomax en bij Experis een verse Hollandse stroopwafel laten maken. Bij de Gemeente Schagen kon ik een drone winnen en bij de Omgevingsdienst Haaglanden een weekendje Den Haag. En voor mijn dagelijkse portie beweging kon ik bij Visma | Raet de Mont Ventoux op fietsen. Digitaal dan.

Elk bedrijf zette zijn beste beentje voor. Het deed me denken aan het kiezen voor een middelbare school. Alles werd uit de kast gehaald om maar nieuwe leerlingen aan te trekken, van bloemen tot aan nieuwe lagen verf. Maar zodra ik eenmaal op die school zat, waren de bloemen verdwenen. En begon de verf al snel te bladderen.

Bedrijven zetten vol in op jong talent. HR-professionals breken zich het hoofd over nieuwe manieren om te werven. Een dure stand op de carrièrebeurs, een prachtig traineeship, hoge startsalarissen. Om nog te zwijgen over de kosten voor werving- & selectiebureaus. Maar terwijl aan de voorkant volop geïnvesteerd wordt in talent, vliegt datzelfde talent er aan de achterkant weer uit.

“Je mag een laptop en telefoon uitkiezen en je hebt alle vrijheid om jezelf te ontwikkelen,” zeiden de recruiters. Maar als ik in het gesprek doorvroeg wat de mogelijkheden waren ná dat veelbelovende traineeship, of wat de organisatie deed om verschillende generaties op de werkvloer met elkaar te laten samenwerken, dan viel het gesprek even stil.

En precies daar zit hem de crux. Daarom switchen zo veel jonge talenten van werkgever. Als alle slingers verdwenen zijn, moet het bedrijf talent behouden op haar cultuur alleen. En dan ineens wordt de kloof zichtbaar tussen de hooggespannen verwachtingen van het begin en de realiteit.

Zolang bedrijven zich vooral op alleen de voorkant van goed werkgeverschap blijven concentreren, zal het verloop van jong talent er niet minder op worden.

Lauren Riethoff (april 2019)